lauantai 2. kesäkuuta 2012

pohdintoja peruskoulusta ja sen loppumisesta


Nyt on tullu se aika ku pitää sanoa heippa 9 vuotta kestäneelle peruskoululle.
Muistan sen ihan ekan päivän jollon astuin Kärjen ala-asteen ovesta sisään
ja se kuinka mua jännitti. Miten meidät pienet otetaan vastaan,
millanen luokka tulee ja millasia opettajia koulus on.
 
Alkuviikot oli jännittäviä, mutta onneks luokalla ja koulussa muutenkin
oli sellasia tyyppejä joita tunsin jo ennestään esimerkiks eskarista
ja päiväkodista. Se helpotti jännitykseen vähäsen.
Alettiin opiskelemaan lukemista ja kaikkea helppoa, mitä pieni
ekaluokkalainen voi oppia ja ei koe sitä liian haastavaks.
Nopeeta alko tutustumaan enemmän luokkatovereihin ja rinnakkaisluokkalaisiin
ja pian sitä oltiinki jo monen kanssa hyviä ystäviä.
Ekaluokka oli sitä ku paras ystävä vaihtu koko ajan ja ei oikeen tienny,
että kenen kanssa olla, mutta lopulta totes, että kaikkien
kans oli kiva olla. Ekaluokka oli ihanaa aikaa, koska sillon suurin
huoli oli tyyliin poikapöpöt. Oli ihana leikkiä välituntisin
mettäs mettäleikkejä ja keinua keinuissa ja hyppiä vaikka narua.
Menettihän sielä helposti hermotkin kun ei oppinu kaikkea aivan heti, mutta
sit ku taas onnistu jossain niin se teki niin iloseks.
Mulla on ala-asteelta suurimmaks osaks pelkkiä hyviä muistoja.
Meidän luokka oli tosi mahtava. Luokkahenki oli todella hyvä ja kaikki piti
yhtä. Ala-asteen tapahtumat on jollain tapaa jo vähä unohtunu,
mutta kyllähän sieltä aina jotain muistaa.
Mä olin yks meidän luokan pisimmistä tytöistä ja olin oikeestaan
vähä kaikkien kaveri.
On aivan upeeta huomata kuinka hyvis väleis oon vielä joidenkin
niiden kans jotka oli mun kanssa ala-asteella samalla luokalla.
Ollaan Suvin, Tiian, Sonjan ja Matildan kans oltu
ekasta luokasta lähtien samalla luokalla ihan tänne ysin loppuun asti.
On ollu niin ihanaa, että välit on pysyny ja on noita
pitkäaikasiakin ystäviä vielä mun elämässä.
Noiden tyttöjen kans on tultu koettua paljon erilaisia juttuja, enkä
kadu niistä juurikaan mitään.
 
Mutta nyt aion pompata yläasteeseen ja kertoo vähän mun yläaste ajasta.
Olin seiskalla tyttö joka alko tupeeraamaan hiuksiaan ihan liikaa.
Olin seiskan puolivälis jo suoraan sanottuna vähän lissu (tai ainakin yritin olla).
Seiskalla testailtiin opettajia ja kokeiltiin vähä kaikkea.
Oli pelottavaa olla taas uudessa koulussa ja meitä kaks vuotta vanhemmis
oli monia jotka ei pitäny musta ja sain joiltakin huuteluja, mutta
mä päätin vaan antaa olla ja olin ihan oma itteni.
Ihastuin ja aloin seurustelemaan, se oli mulle aika uus juttu, koska
en mä ollu mitenkään hirveen vakavasti seurustellu.
Kyllä mä ala-asteella joidenki poikien kans olin, mutta se nyt oli
vähä sellasta, että ei vielä tiedetty oikeen mistään mitään
ja ehkä se oli sitä vielä seiskallaki.
Seurustelin 2 kuukautta ja sen jälkeen oltiin hyviä ystäviä jonku aikaa
kunnes oltiin taas jälleen yhessä ja siinä meniki sitte puolitoista vuotta.
Kasilla ei tapahtunu juurikaan mitään erityistä. Mulla oli poikaystävä,
olin saan paljo uusia ystäviä ja olin alkanu muuttumaan vähän erilaiseks.
 
Kasiluokka alko olemaan lopuillaan ja alettiin pikkuhiljaa tajuumaan,
että kesän jälkeenhä me ollaan jo ysillä. Meistä tulee niitä
koulun vanhimpia. Se tuntu tosi oudolta ja osakseen myös pelottavalta,
koska aika oli menny ku sujaukses.
Kesäloma meni suurimmaks osaks poikaystävän kans ja sellasen ihan
perus kesähengailun paris.
Tää ysiluokka on menny mun mielestä kaikista nopeiten
ja on ollu yläasteen ajalta kaikkein vaikeinta aikaa. On tapahtunu paljo
inhottavia ja surullisia asioita ja sen takii on pitäny pinnistellä, että
varmasti jaksaa. Koulussa jotkut jätkät on yrittäny latistaa
fiilistä huutelemalla mulle kaikkee turhaa, mut emmä oo välittäny,
koska ei mua kiinnosta. Välillä on kaverisuhteet horjunu
ja on ollu muutenkin henkilökohtasia ongelmia. Mutta kaikesta huolimatta
ysiluokka on menny silmänräpäyksessä ja oon jaksanu hyvin tänne asti.
Siitä on ilonen, että oon saanu tsempattua itteäni aineis ja vähä
parannettua arvosanoja ja oon onnellinen, että mulla on
ystäviä jotka on saanu mun pään pystyyn ja menemään eteenpäin kaikesta huolimatta.
Nää kolme vuotta 9E:n kanssa on ollu ihania vaikka vastoinkäymisiäki on ollu!
Luokkahenki ei oo aina loistanu, mut silti ollaan oltu luokka ja
en tuu unohtamaan tätä porukkaa koskaan ja toivon, että pidetään suurimman
osan kans vielä yhteyttä, ainakin suurimman osan tytöistä :)
rakkaudella noora
Laitan varmaan tälle illalle ajastukselle 2 postausta tai sit kirjotan huomenna!
Tänään tiedossa yhdet ylppärijuhlat ja vielä ainakin muut suunnitelmat ihan auki :)
Ihanat kesälomat kaikille ja onnittelut valmistuneille ja peruskoulun päättäneille ja
muillekkin juhlijoille ♥

1. lk

2. lk

3. lk

4. lk

5. lk

6. lk

7. lk

8. lk

9. lk (vaikka tää on ysiltä niin huomaan silti kuinka paljo
oon tästäkin jo kerennyt muuttumaan)

ensimmäinen koulupäivä



5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

onpa kivoja kuvia! :) miks muuten sulla lukee tossa ylhäällä että Just the way i am, vaikka sun blogin nimi on Just the way i are? c;
pisti silmään :D

noora kirjoitti...

anonyymi: kiitos paljon! :) no tota ku just the way i are on iha väärin sanottu nii vaihdoin sen kerran just the way i amiks, mut en tiiä mistä saan muutettuu ton blogin nimen.. :)

Anonyymi kirjoitti...

oli jotenki hienoo nähä sun vitos-kutosluokan kuvat! ku vertaaa niihin nykysiiin kutosluokkalaisiin jokka juo ja polttaa ja meikkaa iha liikaaa... ei onneks kaikki mut oli jotenki kiva nähä et sä et silloo aikanaa kuulunu toho joukkoo, joka on nykypvnä menny ihan överiksi.

noora kirjoitti...

anonyymi: kiva kuulla! :) ja oon kans miettiny samaa kuinka paljo ajat on muuttunu ja kuinka nykyset vitos-kutosluokkalaisetki jo polttaa ja ryyppää ja meikkaa niinku ikäsiään vanhemmat. ajanmyötä kaikki vaan muuttuu niin paljon! onhan se harmi, että ala-aste ikäset alkaa nyt luulemaan, että niitten pitää jotenki näyttää vanhemmilta mitä ne on. niitten pitäis pitää hauskaa ja olla ikäsiään! mutta harmi kun asialle ei voi oikeen mitään, ajat muuttuu :(

Anonyymi kirjoitti...

Hei nyt se koulunkäynti vasta alkaa =D... Kannattaa varautua siihen ;) Onnea kouluun pääsystä !!